Bli kjent med Emilie



-Sjelen og hjertet bak Vinderen Parfymeri

 -Velkommen! Et stort smil møter deg når du går inn i de nye lyse lokalene på Vinderen Parfymeri. I Emilies verden finnes et personlig utvalg av duftmerker som hun har håndplukket fra oppstarten i 2008.


Når man tar en titt i hyllene med flotte flakonger og kreativ emballasje, dukker franske klassikere opp som L’Air du Temps fra Nina Ricci, Jicky fra Guerlain, Must de Cartier og Boucherons Ringline, samt britiske, tradisjonsrike hoffleverandører som Penhaligon’s, D.R. Harris & Co og Molton Brown. Side om side står spennende italienske merker som Lorenzo Villoresi, CarthusiaAcqua di Parma og Eau d’Italie. Som duftentusiast har Emilie valgt ut merker og enkeldufter som hun har en forkjærlighet til.

 

–Jeg begynte tidlig å lese meg opp på parfyme og deres historier, forteller hun. Emilie startet sin karriere i 1. etasje på Steen & Strøm da hun var 17 år, og fikk åpnet sansene for dufter fra Boucheron, Guerlain og Rochas.

 

– Jeg ble også fascinert av å observere hvilke damer som kjøpte hvilke dufter. Jeg så det som min oppgave å finne frem til den rette duften for hver kunde.

 

Emilie fortsatte etter hvert å jobbe tettere med merker som Clarins, Guerlain og Shiseido, for Esthetique på Skøyen og i Bogstadveien og etter hvert hos Gimle Parfymeri i Bygdøy allé og sist Egothera Parfymeri & Clinique på Vinderen.

 

–Drømmen om eget parfymeri hadde jeg imidlertid fra ung alder. Mitt mål var å ha mitt parfymeri klart før jeg fylte 30 år.

 

Og slik ble det. Emilie startet Vinderen Parfymeri, 15. november 2008 med håndplukkete favoritter fra duftverdenen. Utvalget har hun finpusset og utviklet. Fortsatt drar hun på utenlandske nisjemesser og parfymerier hvor hun finner frem til spesielle merker som ikke finnes i Norge. Det er spesielt i Italia Emilie i de siste årene har funnet frem til autentiske merker.

 

­–Jeg føler meg som hjemme i Italia og jeg har etter hvert satset på stadig flere italienske merker. Et fellestrekk er at disse tradisjonsrike merkene har en historie. Og duftene har mer særpreg med mot til å skille seg mer ut.

 

Firenze er en by Emilie er ekstra glad i og nettopp derfra har hun tatt inn merkene I Profumi di Firenze og Lorenzo Villoresi. Sistnevnte har også duftlys, duftpinner, duftkuler og duftkrystaller som viser kundene en ny måte å forholde seg til god lukt på.

 

–Jeg opplever en økende interesse for duftforståelse blant kundene. Det starter gjerne med at de finner sin personlige duft, så utvider de utvalget med flere favoritter som passer til ulike anledninger. Det å hjelpe kundene til å finne frem til dufter de får et personlig forhold til, er en stor glede.

 

Tid er et viktig stikkord for Emilie. Hun vil alltid at kundene skal ha ro rundt seg når de velger duft.

­

–Får man for mye sanseinntrykk med ulike lukter og lyder, velger man ikke like bra som hvis man tar seg bedre tid. Jeg starter veiledningen med å spørre om hvilke duftvarianter de liker og ikke liker, så finner jeg frem til et utvalg de skal lukte på og bli kjent med over tid. Det betyr at noen kommer tilbake 4-5 ganger før de har bestemt seg. Det er jeg glad for og jeg pusher aldri til kjøp. Det å oppdage sine duftpreferanser tar tid, og man må være tålmodig. Det samme gjelder for meg. Jeg må føle at en duft er riktig.

 

Slik lager Emilie et godt grunnlag for duftforståelse for alle som kommer innom. Hun jobber engasjert med å gi råd og veiledning, og forteller gjerne historiene bak merkene. Det verdsetter kundene, og de som har fått konsultasjon av Emilie kommer gjerne igjen. Bor de utenfor Oslo, kontakter de henne når de trenger påfyll av sin favorittduft.

 

–De som er glade i dufter kan være hvem som helst. Noen sparer i flere måneder for å ha råd. De får lykkefølelse av duft, akkurat som meg. Jeg synes derfor at det er så givende å møte duftinteresserte mennesker, uansett nivå. 

 

Emilie og Vinderen Parfymeri feirer 10 år i 2018 og det går bedre enn noensinne. Til tross for at det å drive privat parfymeri er en sjeldenhet i Norge.

 

–Vi flyttet inn i nye, lyse og større lokaler i fjor høst, og det føltes nesten som jeg fikk ny jobb. Nå har vi enda bedre plass til alt vi selger, og nok luft og rom til kundene når det er mange i forretningen.

 

Emilie som også er utdannet makeupartist og hudpleier, har to egene hudpleiekabinetter i det nye parfymeriet hvor kundene kan få ansikts- og kroppsbehandling utført fra gode serier som Emilie selvfølgelig har nøye testet og valgt ut.

 

–Vi har Elixir Cosmeceuticals som er skapt av norske hudleger, ZO Skin Health fra Dr. Obagi, Environ med A-vitaminer, vitenskaplige Exuviance og Sisley for alle som liker plantebaserte produkter. Når vi utfører hudanalyse på kundene som vil ha behandling, velger vi fritt hvilke serier som passer til den enkelte.

 

Sammen med sine kollegaer, utfører Emilie behandlinger selv. Hun brenner for fagområdene sine og gir mye av seg selv. 

 

På besøk en lørdag ettermiddag ser vi mange som vil snakke med Emilie. Kunder ønsker gode råd fra hennes brede kompetanse., Emilie tar seg tid og yter fantastisk service.

 

–Jeg ser at mange liker å forholde seg personlig til de produktene de kjøper. De vil vite om ingredienser, opphav og høre historien om hvem som står bak. Akkurat som i vinverdenen er norske kvinner stadig mer interessert i hva de smører og sprayer på seg. De er åpne og engasjerte som meg, og selv om jeg har et stort bibliotek av håndplukkete merker er jeg fortsatt oppsatt på å følge med og finne nye serier for å utvide sortimentet.


-Nysgjerrigheten er selve drivkraften bak hvordan jeg driver Vinderen Parfymeri, avslutter Emilie Samodee.

 

skribent Gunnhild Bjørnsti